Akceptuję
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności

Zamknij X

Naukowy styl życia

Nauka i biznes

Strona główna Informacje
Dodatkowy u góryTESTO

Wystawa czasowa "Surowe formy" (Crude life)


Od 2 do 24 czerwca w Centrum nauki Kopernik będzie można oglądać niezwykłą wystawę czasową. Zaprezentujemy Państwu bioart, czyli kierunek artystyczny, w którym nauka spotyka się ze sztuką. Z tego spotkania rodzi się niezwykły dialog.



Surowa forma, surowa materia. Jak rozumieć ową "surowość" zawartą w tytule? Nasuwają się tu dwie interpretacje. Jedna - biologiczna: życie to surowa forma - surowa w sensie multipotencjalna, nieukształtowana. Biologia to rodzaj inżynierii, która nadaje jej kształt poprzez proces ewolucji, selekcji naturalnej. Jednak dziś to także ludzie, uprawiana przez nich nauka, a zwłaszcza nauki biotechnologiczne, zajmują się rzeźbieniem nowych form życia w surowej materii.

W laboratoriach na całym świecie biomasa żyjących wyabstrahowanych komórek i tkanek sięga rzędu tysięcy ton. To specyficzne formy życia, mieszkańcy inkubatorów i szalek Petriego, którzy nigdy nie staną się zintegrowaną częścią żadnego samodzielnego organizmu. Ze względu na sposób, w jaki żyją, nie pełnią już swoich pierwotnych funkcji i wymykają się tradycyjnej klasyfikacji organizmów. Artyści proponują nazwać te żyjące fragmenty mianem "the extended body", czyli ciałem rozszerzonym. Ciałem, które wykracza poza granice indywidualnego organizmu i gatunku.
Kiedy zaczęła się tworzyć ta niema, pół-żywa armia niezdolna upomnieć się o swoje miejsce w usystematyzowanym świecie istot żywych?

W 1913 roku kontrowersyjny naukowiec Alexis Carrel stworzył podwaliny techniki pozwalającej dziś prowadzić hodowle tkankowe.

W 1948 pobrane od myszy, mogące dzielić się w nieskończoność komórki rakowe dały początek linii komórkowej obecnej dziś w setkach laboratoriów na całym świecie. W latach 50. po raz pierwszy pobrano i zaczęto utrzymywać przy życiu ludzką linię komórkową o nazwie HeLa. Pobrane komórki były częścią nowotworu i należały do Amerykanki Henrietty Lacks.  

HeLa rozprzestrzeniła się w laboratoriach całego świata. I nie chciała się z nich wynosić. Jej łączna masa kilkaset razy przerosła masę Henrietty Lacks. Trudno było ją kontrolować. Przedostawała się niekiedy do innych kultur tkankowych. Potrafiła je nawet zdominować. Niektórzy zaczęli ją nazywać chwastem. A czasem nawet podejrzewali, że przerodziła się w nowy gatunek organizmu.

Oficjalnie ogłosił to w roku 1991 Leigh Van Valen. Zgodnie z regułami biologii, nadał mu łacińską nazwę: Helacyton gartleri. Tym samym HeLa stała się jedynym na świecie gatunkiem, który wyewoluował z człowieka!
Tymczasem w innych pracowniach badawczych tworzono nowe formy laboratoryjnego życia: komórki będące wynikiem manipulacji między gatunkami. Noszące dziwne nazwy i numery katalogowe.

Tak zaczęło się tworzyć Neożycie. Formy pół-żywe. Wyrzeźbione z żyjących i jednocześnie nie żyjących materiałów. Są nowymi formami lokującymi się na niejasnej granicy między żyjącym i nie żyjącym, urodzonym i sztucznie stworzonym. Formy surowe także w takim sensie, że pozbawione kulturowego kontekstu. Trudne do zaklasyfikowania w znanych strukturach poznawczych.

Z czasem po te formy zaczęli sięgać artyści, którzy dostrzegli w hodowlach tkankowych potencjał rzeźbiarski i performatywny. Tak narodził się nowy kierunek sztuki: bioart. Jego celem jest stawianie trudnych pytań etycznych o rozwój nauki, a zwłaszcza biotechnologii. Próba ponownego zdefiniowania pojęcia "życie" wobec osiągnięć biologii syntetycznej.


Artyści:

Oron Catts i Ionat Zurr są czołowymi przedstawicielami bioartu. W 1996 roku założyli Tissue Culture & Art Project przy Uniwersytecie Zachodniej Australii. W 2000 roku powołali do życia, przy tym samym Uniwersytecie, laboratorium SymbioticA, umożliwiające badania artystom i naukowcom.
W swojej działalności dotykają takich tematów jak bioetyka, inżynieria genetyczna i biotechnologia. Podejmują zarówno kwestię możliwości, jak i zagrożeń, jakie stwarza współczesna nauka, starając się przy tym oswoić uprzedzenia i lęki.

Na wystawie „Surowe formy” (Crude life) prezentujemy 10 ich retrospektywnych projektów, na które składają się trzy prace z elementami żywymi oraz projekty dokumentacyjne (obiekty i fotografie). 


Pół-żywy żakiet, którego materiał „utkany” jest z mysiej tkanki łącznej i ludzkiej tkanki kości wzrasta w bioreaktorze, rodzaju techno-ciała. Symbolizuje utopijny świat bez ofiar. 

Komórki użyte do wyhodowania tego eksponatu pochodzą z linii 3T3 pobranej w latach 70. od jednej myszy. Dziś, sztucznie namnożone, znajdują się w laboratoriach na całym świecie. Gdyby zebrać je razem, ich ilość szłaby w dziesiątki ton.

Czy ta wyhodowana w laboratorium skóra nie pociąga za sobą ofiar? One istnieją, choć to nieco bardziej złożone zjawisko - twierdzi autor wystawy Oron Catts. - Fragmenty żyjących istot są usuwane z kontekstu ciała-gospodarza - już sam akt takiej fragmentacji jest rodzajem gwałtu. 

Wystawa czasowa "Surowe formy" (Crude Life) w CNK od 2 do 24 czerwca. Zapraszamy! A autora będzie można osobiście posłuchać podczas Pojedynku mówców 2 czerwca o godz. 16.30 na naszym patio. Wstęp wolny!

Źródło: http://www.kopernik.org.pl



Tagi: Centrum Nauki Kopernik, surowe formy, centra nauki, nauka, lab, laboratorium, labortaoria
Drukuj PDF
wstecz Podziel się ze znajomymi

Recenzje




NCBR: 5,5 mld na nowatorskie projekty
19-01-2017

NCBR: 5,5 mld na nowatorskie projekty

Ponad 5 mld zł na nowatorskie projekty w 2016 roku rozdysponowało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), kolejne 5,5 mld złotych zostanie przyznanych w 2017 roku.

Liczba kobiet w nauce rośnie bardzo wolno
19-01-2017

Liczba kobiet w nauce rośnie bardzo wolno

Statystyki pokazują ogromne dysproporcje w obecności obu płci w naukach ścisłych. Kobiety zajmują zaledwie ok. 10 proc. najwyższych stanowisk akademickich.

Rola neuronów wstawkowych
19-01-2017

Rola neuronów wstawkowych

Poznanie oddziaływań poszczególnych neuronów ze sobą nawzajem i z ośrodkowym układem nerwowym jest niezwykle istotne.

Papryczka chili przedłuża życie
19-01-2017

Papryczka chili przedłuża życie

Regularne spożywanie czerwonej papryczki chili może przedłużyć życie – wynika z badań opublikowanych przez „PLOS ONE”.

znajdz nas na fcb
Informacje dnia: Inżynieria procesowa w terapiach nowotworowych II konkurs ERA-NET Neuron Cofund NCBR: 5,5 mld na nowatorskie projekty II konkurs w ramach ERA-CVD Cardiovascular Diseases Liczba kobiet w nauce rośnie bardzo wolno Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej Inżynieria procesowa w terapiach nowotworowych II konkurs ERA-NET Neuron Cofund NCBR: 5,5 mld na nowatorskie projekty II konkurs w ramach ERA-CVD Cardiovascular Diseases Liczba kobiet w nauce rośnie bardzo wolno Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej Inżynieria procesowa w terapiach nowotworowych II konkurs ERA-NET Neuron Cofund NCBR: 5,5 mld na nowatorskie projekty II konkurs w ramach ERA-CVD Cardiovascular Diseases Liczba kobiet w nauce rośnie bardzo wolno Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej

Partnerzy

GoldenLine Fundacja Kobiety Nauki Warszawskie Stowarzyszenie Biotechnologiczne (WSB) „Symbioza” Obywatele Nauki NeuroSkoki Biomantis Uni Gdansk MULTITRAIN I MULTITRAIN II Nauki przyrodnicze KOŁO INZYNIERÓW PB ICHF PAN FUNDACJA JWP NEURONAUKA BIOOPEN 2016 QDAY Mlodym Okiem Nanotechnologia Lodz Nauka w Polsce CITTRU - Centrum Innowacji, Transferu Technologii i Rozwoju Uniwersytetu Akademia PAN Chemia i Biznes Farmacom Świat Chemii Forum Akademickie Biotechnologia     Geodezja „Pomiędzy naukami – zjazd fizyków i chemików” WIMC WARSZAWA 2016 Konferencja Biomedyczna Projektor Jagielloński Instytut Lotnictwa EuroLab