Akceptuję
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności

Zamknij X
PCI

Naukowy styl życia

Nauka i biznes

Strona główna Informacje
Dodatkowy u góry
Labro na dole

Obraz z komputera

Piękne, niezwykłe, dziwne, przerażające - tak opisywane są dzieła artystów, którzy narodzili się zupełnie niedawno - systemów sztucznej inteligencji wytrenowanych do tworzenia grafiki. Co potrafią, jak wpłyną na sztukę, czy prawdziwi artyści przestaną być potrzebni?

2022 rok przyniósł wiele nowości w świecie nauki i nowych technologii i chyba za jedną z najbardziej zaskakujących można uznać oparte na SI programy, które zaczęły tworzyć graficzne dzieła sztuki. Często wystarczy wpisać kilka słów albo narysować prosty szkic, aby powstał oszałamiający obraz.

Przykład? We wrześniu artysta nazwiskiem Jason Allen wygrał organizowany w ramach Colorado State Fair konkurs artystyczny, w kategorii cyfrowo przetworzonej fotografii. To jeszcze nie globalny sukces, ale wygrana stała się głośna na całym świecie właśnie ze względu na sposób powstania dzieła zatytułowanego „Théâtre D’opéra Spatial”. W znaczącej części jest ono bowiem wytworem artystycznego systemu SI o nazwie Midjourney.

Można taką sztukę lubić lub nie, ale trzeba przyznać, że obraz robi wrażenie. W mediach społecznościowych rozpętała się mała burza - krytycy zarzucali artyście, że sztuczna inteligencja, którą się posłużył, ukradła fragmenty innych prac, albo, że do powstania dzieła wystarczyło naciśnięcie kilku przycisków. To jednak nie takie proste. Allen, jak opowiadał, poświęcił ponad 80 godzin na stworzenie obrazu, a w międzyczasie z pomocą sztucznej inteligencji stworzył ponad 900 innych prac, z których nie był zadowolony. „Sztuczna inteligencja to narzędzie, tak samo jak pędzel” - powiedział w jednym z wywiadów grafik.

Trzeba zauważyć - "pędzel" ten jest niezwykle skomplikowany. W odpowiedzi na kilka słów czy kresek SI może wygenerować przeróżne, bogate, złożone, przykuwające uwagę prace. W kilka minut może też np. zaproponować cały zestaw przykładowych logo dla firmy. Nawet więc, jeśli ktoś jest grafikiem, praca z takim narzędziem może być znacznie krótsza niż z pomocą tradycyjnych narzędzi, a efekt wyjątkowy.

Jak to wszystko jest możliwe?

Sztuczna inteligencja uczy się malować czy rysować przez analizę innych obrazów. Na potężnych klastrach komputerów przetwarza w tym celu nawet miliardy przykładów. Pojedynczemu procesorowi zajęłoby to całe lata. Przypomina to trochę edukację człowieka - artysty, który przygląda się światu oraz innym dziełom. Potem może nawet może nie wiedzieć, w którym momencie zainspiruje się widzianą kiedyś, dawno pracą czy jakimś jej elementem. Trudno, więc chyba mówić o tym, że sztuczna inteligencja kradnie czyjeś pomysły. Tymczasem powstają kolejne systemy tego typu, niektóre już dostępne dla wszystkich. Mowa np. o serwisie DreamStudio, DALL•E 2, czy dosyć prostym DALL-E Mini. Nad swoim systemem o nazwie Imagen pracuje Google.

Pomimo, trzeba przyznać, ogromnych możliwości i pewnej sensacji, warto pamiętać, że artystyczna SI nie jest jeszcze całkiem dojrzała. Właściwie jeszcze jej do tego całkiem daleko. Na przykład może się zdarzyć, że ludzka dłoń będzie miała cztery, albo siedem palców, w otwartych ludzkich ustach pojawi się mała stopa zamiast języka, albo plecy znajdą się z przodu człowieka. Z czasem zapewne uda się te wyzwania pokonać.

Warto się jednak zastanowić, czy aby na pewno SI można uznać za kreatywną w pełnym znaczeniu tego słowa. Komputerowy program nie potrafi odnieść elementów widocznych na jego obrazach do realnego świata. Nie zdaje sobie sprawy z tego, że np. ten oto obiekt to pies - udomowione zwierzę, które zwykle towarzyszy ludziom. Nie rozumie natury relacji, która może wiązać dwie widoczne na grafice osoby. Czy i tego dałoby się nauczyć komputer? To chyba pytanie do filozofów. Jednak nawet gdy SI nie stanie się pełnoprawnym twórcą, najpewniej będzie to narzędzie, które wniesie wiele do sztuki i być może wręcz odmieni komputerową grafikę. Zamiast miesiącami tworzyć postacie i światy w grach, będzie można zlecić to zadanie sztucznej inteligencji, której poda się tylko wytyczne. Niektórzy eksperci zwracają uwagę, że tak, jak komputery analizują dziś obrazy, z czasem mogą przetwarzać filmy i podobnie tworzyć całe animacje (może nawet zrekonstruuje grę aktorów), czy wirtualne światy wirtualnej rzeczywistości, może nawet dopasowane do konkretnego użytkownika. I jeszcze jedno filozoficzne pytanie - czy kiedyś będzie miała natchnienie?


Źródło: pap.p


Drukuj PDF
wstecz Podziel się ze znajomymi

Recenzje




Informacje dnia: Potrzebne regulacje dot. norm i zasad hałasu turbin wiatrowych Naukowcy zbadali, jakie obrazy zapadają częściej w pamięć Człowiek poprzez emisję gazów spowodował ocieplenie Sztuczna inteligencja diagnozuje spektrum autyzmu Autonomiczne hulajnogi elektryczne Wydano pierwszy atlas geologiczny Księżyca Potrzebne regulacje dot. norm i zasad hałasu turbin wiatrowych Naukowcy zbadali, jakie obrazy zapadają częściej w pamięć Człowiek poprzez emisję gazów spowodował ocieplenie Sztuczna inteligencja diagnozuje spektrum autyzmu Autonomiczne hulajnogi elektryczne Wydano pierwszy atlas geologiczny Księżyca Potrzebne regulacje dot. norm i zasad hałasu turbin wiatrowych Naukowcy zbadali, jakie obrazy zapadają częściej w pamięć Człowiek poprzez emisję gazów spowodował ocieplenie Sztuczna inteligencja diagnozuje spektrum autyzmu Autonomiczne hulajnogi elektryczne Wydano pierwszy atlas geologiczny Księżyca

Partnerzy

GoldenLine Fundacja Kobiety Nauki Job24 Obywatele Nauki NeuroSkoki Portal MaterialyInzynierskie.pl Uni Gdansk MULTITRAIN I MULTITRAIN II Nauki przyrodnicze KOŁO INZYNIERÓW PB ICHF PAN FUNDACJA JWP NEURONAUKA Mlodym Okiem Polski Instytut Rozwoju Biznesu Analityka Nauka w Polsce CITTRU - Centrum Innowacji, Transferu Technologii i Rozwoju Uniwersytetu Akademia PAN Chemia i Biznes Farmacom Świat Chemii Forum Akademickie Biotechnologia     Bioszkolenia Geodezja Instytut Lotnictwa EuroLab

Szanowny Czytelniku!

 
25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.
 
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze strony internetowej Laboratoria.net w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Portal Laboratoria.net z siedzibą w Krakowie (Grupa INTS ul. Czerwone Maki 55/25 30-392 Kraków).

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług w tym zapisywanych w plikach cookies.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk "zgadzam się" jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z portalu *Laboratoria.net, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Więcej w naszej POLITYCE PRYWATNOŚCI
 

Newsletter

Zawsze aktualne informacje