Akceptuję
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności

Zamknij X
Armatura
Strona główna Start
Dodatkowy na dole
Dodatkowy na dole

Rybie gry wideo, czyli jak uchronić się przed drapieżnikiem

 Grę wideo wykorzystali naukowcy z Princeton University (USA), aby prześledzić zachowania drapieżnych ryb z rodziny bassowatych. Odkryli, że jeśli potencjalne ofiary trzymają się razem, trudniej je upolować - podał serwis BBC News.

Prosta „gra”, opisana w magazynie „Science”, pokazywała czerwone kropki, poruszające się w różnych kierunkach lub tworzące skupiska. Badacze odkryli, że ryby były mniej skore do ataku na „ofiary”, kiedy te poruszały się w grupie. Pokazuje to, że samo uformowanie się w grupę pozwala uniknąć ataku drapieżnika, nawet jeśli ofiary nie są świadome jego obecności. Wyniki badania sugerują, że określony kształt zwierzęcych grup wyewoluował w potrzebie obrony przed napastnikami.

„Tworząc wirtualną grę wideo dla ryb, mieliśmy zupełną kontrolę na jej parametrami – powiedział jeden z badaczy, dr Iain Couzin serwisowi BBC News. - Jeśli chcielibyśmy przeprowadzić ten eksperyment na prawdziwych ofiarach, niemożliwością byłoby zrozumieć i skontrolować, co się dzieje. Kolor i kształt potencjalnych zdobyczy został starannie dobrany".

„Wiedzieliśmy, że osobniki tego gatunku atakują czerwone obiekty i znaliśmy prędkość naturalnych ofiar” – wyjaśnił badacz, dodając, że istotnym elementem było to, że punkty przemieszczały się w sposób nieprzewidywalny, więc ryby nie mogły się tego „nauczyć”.

„To byłoby fascynujące zrozumieć, czy ryby z czasem"grają" coraz lepiej” – powiedział naukowiec.

Obecnie zespół zamierza zastosować technologię 3D, aby stworzyć jeszcze bardziej realistyczny świat do badań rybich zachowań. „Rozwijamy system, który będzie automatycznie śledził ruch ich gałek ocznych, co pozwoli nam zrekonstruować wirtualny świat ich ofiar” – powiedział dr Couzin.

Nie jest to pierwsze tego typu badanie. Wcześniej w tym roku badacze z Finlandii przyglądali się karaluchom umieszczonym w wirtualnym lesie. Zdaniem fińskich naukowców wirtualna rzeczywistość jest doskonałym tłem dla wywołania naturalnych zachowań zwierząt i ich zbadania.

Źródło: http://www.naukawpolsce.pap.com.pl




Tagi: gra, badania, esperyment, drapieżnik, ryby, rybie zachowania, lab, laboratoria, laboratorium
Drukuj PDF
wstecz Podziel się ze znajomymi

Informacje dnia: miRNA jako marker nowotworowy w diagnostyce raka piersi Popularna rybka ma w 80% genotyp podobny do człowieka Dziekie pszczoły współpracują z bakteriami Opracowano katalog „gwiezdnego DNA” Badanie mechanizmów endocytozy Przez plastik w morzach giną miliony zwierząt miRNA jako marker nowotworowy w diagnostyce raka piersi Popularna rybka ma w 80% genotyp podobny do człowieka Dziekie pszczoły współpracują z bakteriami Opracowano katalog „gwiezdnego DNA” Badanie mechanizmów endocytozy Przez plastik w morzach giną miliony zwierząt miRNA jako marker nowotworowy w diagnostyce raka piersi Popularna rybka ma w 80% genotyp podobny do człowieka Dziekie pszczoły współpracują z bakteriami Opracowano katalog „gwiezdnego DNA” Badanie mechanizmów endocytozy Przez plastik w morzach giną miliony zwierząt

Partnerzy

GoldenLine Fundacja Kobiety Nauki Job24 Obywatele Nauki NeuroSkoki Portal MaterialyInzynierskie.pl Uni Gdansk MULTITRAIN I MULTITRAIN II Nauki przyrodnicze KOŁO INZYNIERÓW PB ICHF PAN FUNDACJA JWP NEURONAUKA Mlodym Okiem Polski Instytut Rozwoju Biznesu Analityka Nauka w Polsce CITTRU - Centrum Innowacji, Transferu Technologii i Rozwoju Uniwersytetu Akademia PAN Chemia i Biznes Farmacom Świat Chemii Forum Akademickie Biotechnologia     Geodezja Instytut Lotnictwa EuroLab