Wyprawa do programowalnego miasta
Oprogramowanie, w swoich rozmaitych odsłonach, jest
nieodzowne w funkcjonowaniu miast. Przenika miejskie systemy i infrastrukturę, a także gospodarkę miast i zarządzanie nimi. W ramach
nowego, finansowanego ze środków unijnych projektu przygotowywany jest
długofalowy program prac badawczych nad zmianą, jaką oprogramowanie
wnosi do świata miejskiego.
Projekt SOFTCITY (Programowalne miasto), którym kieruje profesor
Robert Michael Kitchin z Narodowego Uniwersytetu Irlandii, poświęcony
będzie analizie sposobu, w jaki oprogramowanie, w swoich rozmaitych
formach, oddziałuje na życie codzienne.
Naukowcy zdają sobie już sprawę z tego, że technologie i usługi
softwareowe poszerzają i ułatwiają nasze rozumienie i planowanie miast.
Podobnie jak sposób zarządzania usługami i przedsiębiorstwami miejskimi
oraz tryb życia miejskiego. W całym wachlarzu codziennych zadań -
obowiązki domowe, praca, zakupy, podróże, komunikacja, kontrolowanie i pilnowanie porządku publicznego - oprogramowanie odgrywa teraz kluczową
rolę.
Projekt SOFTCITY, rozpoczęty w czerwcu 2013 przy wsparciu
Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERBN) w wysokości 2,3 mln EUR,
poświęcony będzie analizie sposobu, w jaki miasta tłumaczone są na kod i jak ów kod kształtuje życie miejskie. Przedsięwzięcie obejmie analizy w obrębie czterech kluczowych obszarów życia miejskiego: zrozumieć
miasto, zarządzać miastem, pracować w mieście i żyć w mieście.
Konkretnie badania dotyczą na przykład inteligentnych budynków,
inteligentnego transportu, telematyki gęstych sieci i infrastruktury
informatycznej. Wszystkie one mogą pomóc w podnoszeniu wydajności,
konkurencyjności i zrównoważenia.
Naukowcy przestudiują także generowanie i analizę tak zwanych "big
data", tj. ogromnych, dynamicznych i wzajemnie powiązanych zbiorów
danych, dotyczących ludzi, obiektów, interakcji, transakcji i terytoriów
oraz "wszechobecności", gdzie moc obliczeniowa dostępna jest w dowolnym
miejscu na świecie i w podróży.
Pośród niektórych z konkretnych pytań, jakie mają zostać postawione
znalazły się następujące: Jak oprogramowanie jest wykorzystywane do
regulowania życia w mieście i zarządzania nim? Jak jest zorganizowana
geografia i ekonomia polityczna produkcji oprogramowania? W jaki sposób
oprogramowanie przekształca zachowanie przestrzenne jednostek?
Prace w terenie będą prowadzone głównie w Dublinie oraz pomocniczo w Bostonie, USA. Obydwa miasta są ważnymi aglomeracjami produkcji
oprogramowania i doświadczają form programowalnego urbanizmu. Ponadto
dysponowanie dwiema lokalizacjami studium przypadku umożliwi porównanie i przeciwstawienie sposobów produkowania oraz wykorzystywania
oprogramowania w tych dwóch miejscach.
Zastosowany zostanie cały szereg metodologii, między innymi wywiady,
etnografie, audyty, sondaże i analiza dyskursu, a także opracowana
zostanie nowa metoda - archeologia algorytmów.
Partnerzy SOFTCITY są przekonani, że ich prace wypełnią poważną lukę
w badaniach socjologicznych, odpowiadając na kluczowe pytania o współczesną urbanizację i oprogramowanie w sposób interdyscyplinarny z perspektywy geografii, badań urbanistycznych, socjologii i badań
programistycznych. Projekt dostarczy także nowych narzędzi teoretycznych
i dowodów empirycznych do rozważań nad nową erą programowalnego
urbanizmu.
Więcej informacji:
Narodowy Uniwersytet Irlandii w Maynooth
http://www.nuim.ie/
Źródło: http://cordis.europa.eu/
Tagi: miasto, lab, laboratorium, laboratoria, biotechnologia, programowanie
wstecz Podziel się ze znajomymi